Udsigt til en næsten færdigbygget Vejlefjordbro
Månedens billede, oktober 2023
Der var flådebesøg i Vejle i oktober 1979. Her kunne vejlensere se nærmere på tre marinefartøjer i Vejle Havn. Det er imidlertid ikke flådebesøget, der er det mest interessante på månedens billede. Det er derimod opførelsen af Vejlefjordbroen, som kan ses i baggrunden. Det enorme byggeprojekt af den 1.712 meter lange bro er efter fire års arbejde på vej til at blive færdig.
Arbejdet blev sat i gang den 11. august 1975 af daværende amtsborgmester Erling Tiedemann. Byggeriet blev udført af Vejlefjordkonsortiet, der bestod af de to danske entreprenørfirmaer, Monberg & Thorsen A/S og A. Jespersen & Søn A/S, samt det tyske Dyckerhoff & Widmann AG. COWI Consult A/S var rådgivende ingeniørfirma på opgaven.
Planerne om at aflaste vejnettet i Vejle og den voldsomt stigende trafik, som især i sommermånederne skabte kø gennem byen, havde stået på i mange år. I 1965 vedtog Folketinget derfor at lade en motorvej bygge for at aflaste presset på hovedvejen. Den oprindelige plan var at lade motorvejen gå vest om Vejle gennem Grejsdalen og Vejle Ådal. Men med anlægsloven, der blev vedtaget i Folketinget 29. marts 1972, blev linjeføringen ændret, så den nu gik hen over fjorden via en bro.
Vedtagelsen betød nu ikke, at arbejdet straks gik i gang. Folketingets trafikudvalg besluttede nemlig i juni 1974 at udsætte byggeriet to år. Beslutningen vakte voldsomme protester i Vejle Kommune og Vejle Amt og hos folketingsmedlemmer valgt i Vejle. I fællesskab inviterede de minister for offentlige arbejder, Kresten Damsgaard, til Vejle, så han selv kunne opleve de ofte kaotiske trafikforhold i byen. Besøget gjorde stort indtryk på ministeren, som den 16. august 1974 valgte at sætte projekt Vejlefjordbroen i gang samtidig med opførelsen af en motorvej fra Kolding til Vejle.
Vejlenserne fulgte arbejdet med brobyggeriet med stor interesse. De fik også lov at gå over broen på en såkaldt bromarch, og de første biler kørte over Vejlefjordbroen 20. juni 1980. Officielt blev broen blev indviet af dronning Margrethe 1. juli 1980. Siden er trafikpresset på Vejlefjordbroen kun steget, og i 2013 blev broen udvidet til tre kørebaner i hver retning.