Vejlefjordbroen under opførelse, 1978-79

Månedens billede, juni 2020

Vejlefjordbroen under opførelse, set fra Ibæk Strandvej. Fotograf: Ukendt. Foto: Vejle Stadsarkiv

I år fylder Vejlefjordbroen 40 år.

Med en længde på 1710 meter er broen en af Danmarks længste broer.

Den 28. og 29. juni 1980 begyndte fejringen med en folkelig bromarch, og den officielle indvielse foregik endeligt den 1. juli 1980, da Dronning Margrethe kørte over landets nye motorvejsbro.

Vejlefjordbroen er del af den nye motorvej fra den eksisterende motorvej Lillebælt-Kolding ved Nr. Stenderup, der fortsætter over broen og får forbindelse til hovedvej A 10 nord for Vejle by.
Motorvejen over Vejlefjordbroen er en del af den jyske motorvej fra den dansk-tyske grænse til Aalborg. Trafikstigning i 1950’erne og 1960’erne med flere privatbiler, ferie- og turisttrafik og tunge lastvogne førte til projekteringsloven for den jyske motorvej, som folketinget vedtog i 1965.

Hovedlandevejene sendte dagligt tusindvis af biler gennem Vejle bys snævre gader. Vejle by, de tre hovedlandeveje, A10, A13 og A18, samt den særlige natur omkring Grejsdalen og Vejle Ådal blev aflastet af Vejlefjordbroen.

Den 11. august 1975 begyndte byggeriet af broen. Byggeriet varede fem år, og i løbet af de år blev broen mere og mere synlig, og den store byggekonstruktion på tværs af fjorden ændrede blikket ud over Vejle Fjord.

I vinteren 1977 blev de 18 betonpiller på tværs af fjorden støbt på stedet. Derefter blev bropillerne forbundet med den 4-sporede motorvej.

Det var landets daværende største udendørs arbejdsplads. Som det første brobyggeri i Danmark kostede opførelsen af Vejlefjordbroen ingen menneskeliv. Dog mistede én mand sin førlighed ved en alvorlig ulykke under broarbejdet.

Projektet var udarbejdet af det rådgivende ingeniørfirma COWI, og de æstetiske konsulenter var arkitektfirmaet P. Hvidt & O. Mølgård-Nielsen. Vejlefjordkonsortiet fik licitationen på byggeriet og bestod af Monberg & Thorsen A/S, A. Jespersen & Søn A/S og det tyske firma Dyckerhoff & Widmann AG.
Vejdirektoratet var bygherre for hele projektet -  i tæt samarbejde med Vejle Amtskommune og Vejle by.

Den 28. og 29. juni 1980 havde Dansk Røde Kors arrangeret bromarch over to dage. I løbet af 2 dage havde 160.000 gående trodset regnvejret og passeret Vejlefjordbroen til fods. Der var trykt særlige bropas til lejligheden, og deltagerne fik efter turen til fods over broen stemplet bropasset.

Den 1. juli 1980 indviede Dronning Margrethe, ledsaget af sin familie, landets nye motorvejsstrækning.  

Se billeder fra åbningsfesten og broindvielsen på arkiv.dk, her

Luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere